lördag 27 juni 2009

War

Svallvågorna från ett krig håller just på att lägga sig i lägenheten.
De inblandade parterna var jag, diskmaskinen, vattenkokaren och proppskåpet. Medlare; en kökskniv.
Jag skulle i all välmening använda vattenkokaren för att göra mig en kopp orientaliskt te, samtidigt som jag diskade dagens disk i maskinen.

I cd-spelaren snurrade The Doors "Light my fire". Och plötsligt blev det väldigt tyst i lägenheten, här tändes minsann ingen eld. Jag dolade på, men reagerade efter ett tag på att vattenkokarens lilla lampa in lyste. Jag gick fram, inspekterade lampan på kannan, och fortsatte med det jag för tillfället höll på med. Inga onda aningar så länge.
Men sen slog det mig, varför har både diskmaskinens lilla lampa, OCH vattenkokarens lampa slutat lysa? Hm, ugglor i mossen mina vänner! Det konstiga var dock att The Doors fortsatte spela i den synnerligen eldrivna cd-spelaren.

Efter lite letande hittade jag lägenhetens proppskåp, röjde undan klädhögen från pallen som stog strategiskt placerad under proppskåpet (händer detta ofta, måntro?) och klättrade upp till propparna i skyn. Japp, den lilla spaken för köket var, som jag anat, i ett annat läge än resten av dess propp-kompisar. Jag rättade till det och genast började både diskmaskinens och vattekokarens lampor att lysa. Seger till mig!

Men man ska inte ropa hej förrän grannens hund är begravd. En halv minut senare uppstod the silencio igen. Hmpf. Proppen hade hoppat tillbaka i sitt dåliga läge.
Denna gång hade jag inte orkan att flytta klädhögen från pallen och klättra upp till propparnas hemvist. Jag tog första bästa lång redskap, som råkade vara en brödkniv, och stack energiskt tillbaka proppen i dess rätta läge.
Denna procedur; tystnad, propp under knivhot, en halv minuts frenetiskt arbete för diskmaskin och vattenkokare, tystnad på nytt, upprepeades ett antal gånger till tonerna av The Doors.
Tillslut stängde jag resolut av diskmaskinen, kokade upp mitt sabla tevatten och satte sedan igång diskmaskinen igen.
Slutet gott, allting gott, och man kan väl säga att jag vann litegrann i alla fall?

Inga kommentarer: