torsdag 16 juli 2009

Hjärngympa



Jag ska nu komma med ett, som av vissa kan uppfattas som ett aningens provokativt påstående;
MSN håller igång hjärnan.

Man tränar simultankapaciteten och konsten att växla mellan flera olika samtalsämnen snabbt (och vissa människor får övning i att överhuvudtaget byta samtalsämne, kanske).

Som för några dagar sedan, när jag hade däckat framför MSN. Tänkte på det någon dag efteråt, och insåg hur..ja, smått galet det egentligen är, det här MSN:andet.
Jag satt där vid datorn med tre hysteriskt blinkande konversationsfönster. I det första diskuterade jag knark, jobb och om farbror Reinfeldt skulle tycka det var människohandel att frakta in mig i en väska på Emmabodafestivalen (så jag slipper betala biljett).
I fönster nummer två diskuterades en resa till Japan (i höst?) till det förmånliga priset av 4000 spänn i runda slängar. Man fick mycket restid för de pengarna, närmare bestämt 35 timmar..
I fönster nummer tre snackade jag om huruvida jag behövde Bamseplåster på min sargade kropp (nej, det behövde jag inte) samt fick ett erbjudande om hjälp att ge en dum kille däng. (Jag tackade nej till detta också).

Jag hoppade frenetiskt mellan dessa diskussioner, tvingade hjärnan att snabbt, snabbt, växla mellan ämnena. Och det klarade den bra.

Jag kanske inte är så försupen som läkarna tror.

2 kommentarer:

Unknown sa...

Intressant blogg, låter troligt.

Mycket imponerande, personligen blir det trassel efter bara två msn fönster, eller så blir ett av dom prioriterade.

Hans sa...

Det kan den säkert göra. Tvingar igång viss aktivitet som kanske annars är låg.

Många dataspel inriktade för att träna minne m.m. fungerar lite på samma sätt fast ännu mer optimerade för det. Har bloggat om flera av dem på Pryltrend.