tisdag 7 juli 2009

Dripp dropp

Regn ute, regn inne. Sol i hjärta, sol i sinne.
Det droppar lite överallt här på Vikavägen. Ute regnar det (dropp) och inne så frostar jag av frusen (dropp).
Det här med avfrostningar är ett spännande kapitel. Jag har hållit på med denna sabala avfrostning i mer än tre timmar.
I början droppade isen lite motvilligt ned i bunken jag ställt under frysens vattenlednings-ränna.
Sen sket det sig totalt. De sabla vattendropparna frös till is igen! Hallå?? Jag menar, bakvänd avfrostning, here I come.
Jag testade det mesta, karvade med kniv bort isen (gick sådär), tinade det översta islagret i frysen med hårtork (gick bra, men ej ur energisynpunkt, kändes lite dangerous också) samt att ställa in X antal bunkar med hett vatten i frysen, to bring the hotness into the cold, so to say.
Efter tre timmar hade förvånansvärt lite hänt, med tanke på alla mina uppfinningsrika försök att break the ice.
Så, jag tog mig en närmare titt på inställningarna för frysen. Jag hittade en knapp som jag i tron om att det var en avfrostningsknapp, entusiastiskt tryckt på. Efter närmare eximination visade det sig vara nedfrysningsknappen, den man trycker in efter en avfrostning.
Stackars frys, snacka om att jag givit den dubbla budskap. Först tryckt på nedfrysningsknappen, och sedan behandlat den helt tvärtemot.

Men nu doppar den harmoniskt i alla fall. Slutet gott, allting gott, frysen avfrostad.

Inga kommentarer: